لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۱۴

تداوم فشار بر خانواده‌های دادخواه؛ بازداشت فرزاد معظمی گودرزی یک ماه دیگر تمدید شد


فرزاد معظمی گودرزی، از بستگان رضا معظمی گودرزی جان‌باخته اعتراضات سراسری آبان ۹۸
فرزاد معظمی گودرزی، از بستگان رضا معظمی گودرزی جان‌باخته اعتراضات سراسری آبان ۹۸

قرار بازداشت فرزاد معظمی گودرزی، از بستگان رضا معظمی گودرزی جان‌باخته اعتراضات سراسری آبان ۹۸، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: «یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، خانواده آقای معظمی برای ملاقات با فرزندشان به زندان اوین مراجعه کرده بودند که مسئولین دادسرای اوین به آنها اعلام کردند قرار بازداشت فرزاد به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.»

فرزاد معظمی گودرزی ۱۶ فروردین امسال از سوی نیروهای امنیتی در مقابل محل سکونتش در بروجرد بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شد.

بر اساس گزارش‌ها، فرزاد معظمی گودرزی در بروجرد از سوی «۱۲ تن» از مأموران سپاه پاسداران «با ضرب و شتم شدید» بازداشت شده بود.

طبق این گزارش‌ها، مأموران سپاه علاوه بر بازداشت پسردایی دادخواه رضا معظمی گودرزی، به خانه فرزاد معظمی «یورش بردند و لوازم شخصی» او و اعضای خانواده‌اش را نیز توقیف کردند.

رضا معظمی گودرزی، متولد ۱۳۷۸، در جریان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در روز ۲۶ آبان در شهریار به دست مأموران حکومتی کشته شد و پیکرش پس از اهدای اعضای بدن، در روستایی در بروجرد به خاک سپرده شد.

فرزاد معظمی گودرزی پیش از این نیز در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، بازداشت شده بود.

بازداشت دادخواهان و نزدیکان جان‌باختگان اعتراضات در حالی ادامه دارد که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۱۶ فروردین با تصویب قطعنامه‌ای، مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران و کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل را به‌طور هم‌زمان برای یک سال دیگر تمدید کرده‌اند.

نهادهای حقوق بشری بارها اقدام مراجع اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی در اعمال فشار بر دادخواهان و خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

از جمله، مقامات قضایی جمهوری اسلامی با پرونده‌سازی مجدد برای منوچهر بختیاری برای سومین بار در حین گذران دوران محکومیتش در زندان، این زندانی دادخواه را به صورت آنلاین احضار کردند.

ماشالله کرمی، پدر دادخواه محمدمهدی کرمی معترض اعدام شده، نیز که پیش از سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شد، همچنان در زندان به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG