لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۰

اعتراضات معیشتی بازنشستگان مخابرات در ۱۰ استان؛ تجمع سوخت‌بران در سراوان و بیماران ام‌پی‌اس در تهران


اعتراض بازنشستگان مخابرات، تبریز، دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
اعتراض بازنشستگان مخابرات، تبریز، دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

اعتراضات معیشتی اصناف و گروه‌های مختلف در ایران دوشنبه ۲۱ اسفند با تجمع بازنشستگان مخابرات دست‌کم در ۱۰ استان، اعتراض سوخت‌بران در سراوان، و تجمع بیماران «ام‌پی‌اس» در تهران ادامه یافت.

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و انتشار یافته در رسانه‌های اجتماعی، شماری از بازنشستگان شرکت مخابرات روز دوشنبه در چند استان از جمله تهران، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان شرقی، گیلان، اصفهان، هرمزگان، و استان مرکزی تجمع برگزار کردند.

تجمع بازنشستگان مخابرات در اردبیل؛ «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:26 0:00

این پنجاه و پنجمین تجمع پیاپی بازنشستگان مخابرات است که به طور هفتگی در روزهای دوشنبه در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود.


بازنشستگان معترض در این تجمعات شعارهایی از جمله «اجرای آیین‌نامه، بدون هیچ کم و کاست، حق مسلم ماست»، «شرکت پردرآمد، چه بر سر تو آمد»، «کشتی بازنشسته، امروز به گل نشسته»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «معیشت خواربار به‌روز باید گردد»، و «اتحاد اتحاد علیه ظلم و فساد» سر دادند.

راهپیمایی بازنشستگان در کرمانشاه؛ «نه سرما، نه گرما، نیست جلودار ما»
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات بازنشستگان معترض مخابرات است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۳ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

اعتراضات بازنشستگان در ایران از نخستین ساعات سال جاری از سر گرفته شد و تاکنون در شهرهای گوناگون و روزهای مختلف هفته جریان داشته است. بازنشستگان شرکت مخابرات، روزهای دوشنبه به عنوان «دوشنبه‌های اعتراضی» به خیابان آمده‌اند.

همچنین، گروهی از پرستاران و کارکنان کادر درمان در شیراز، در مقابل استانداری فارس تجمع کردند و شعار دادند: «ما که نماد صبریم، صبرمون سر رسیده.»

اعتراض پرستاران روز یک‌شنبه نیز در بوشهر جریان داشت.

  • بازداشت دو شهروند در تجمع سوخت‌بران

هم‌زمان با تجمعات بازنشستگان در چندین استان، شماری از سوخت‌بران در مقابل ساختمان فرمانداری سراوان در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان این اعتراض، دو تن از آنان «با خشونت» بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان «در پی حضور نیروهای نظامی به خشونت کشیده شد و دو تن از سوخت‌بران توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.»

هم‌زمان با تجمع سوخت‌بران در سراوان، راننده‌های خودروهای دیزلی نیز در اعتراض به «کاهش سهمیه سوخت» در ایرانشهر، تجمع کردند.

تجمع رانندگان خودروهای دیزلی دراعتراض به کاهش سهمیه سوخت – ایرانشهر
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:01:24 0:00

  • کمبود دارو و تجمع بیماران ام‌پی‌اس

اعتراضات معیشتی در روز دوشنبه ۲۱ اسفند به بازنشستگان و سوخت‌بران محدود نبود و تجمع دیگری نیز توسط بیماران ام‌پی‌اس و خانواده‌های آنها در مقابل وزارت بهداشت در تهران برگزار شد.

حساب «کمپین معلولان» در ایکس، اعلام کرده که این تجمع در اعتراض به «عدم تأمین داروها» برای این بیماران صورت گرفته است.

بیماری «موکوپلیساکاریدوز» که به «ام‌پی‌اس» معروف است، یک نوع بیماری «ژنتیکی متابولیکی» و از جمله بیماری‌های نادر است.

بیماران معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی اعلام کردند که «سه ماه است دارو نیست» و «بیماران ام‌پی‌اس دارو ندارند.»

آنها با تأکید بر این که «زنده بودن حق ما است»، از مسئولان خواستند تا با تأمین به موقع دارو، حق حیات آنها را حفظ کنند.

تداوم اعتراضات معیشتی در ایران در حالی است که یک رسانه اقتصادی با بررسی‌ داده‌های رسمی مرکز دولتی آمار گزارش داده که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم جمهوری اسلامی تا کنون، یعنی در سه سال گذشته، قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس کانون شوراهای اسلامی کار تهران سبد معیشت برای یک خانواده کارگری چهار نفره ۳۲ میلیون و ۸۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

XS
SM
MD
LG